Sociální sítě
Sociální sítě jsou na internetu místem k setkávání lidí, sdílení zážitků, obsahu. Očekává se zde vzájemná interakce. Existuje mnoho typů sociálních sítí. Některé vznikají na základě rodinných vazeb, kamarádů, témat, jiné se zaměřují na seznámení.
Původně byly sociální sítě určeny k setkávání lidí, diskusím a chatování. Později s rozvojem moderních technologií došlo k boomu používání a sdílení multimédií. Sociální sítě se staly prostředkem k používání jiných služeb a staly se významným nástrojem k seznámení a udržování vzájemných vazeb.
Facebook – Celosvětově největší sociální síť sdružující přes 350 milionů aktivních uživatelů. Rozhraní je celkem intuitivní a navíc kompletně přeložené do češtiny, proto je Facebook velmi populární i u nás. Mezi jeho další přednosti patří funkce pro rychlé zapojení nováčků, snadné pořádání skupinových akcí, organizaci komunit (tzv. Skupiny) a prezentaci podnikatelských nebo jiných aktivit (tzv. Stránky). Přístup je podmíněn registrací a souhlasem s celkem přísnými podmínkami. Facebook je plnokrevná sociální síť se všemi potřebnými funkcemi a obrovským potenciálem do budoucna.
Twitter – Originální a vychytaný nástroj pro tzv. mikroblogování (zprávy jsou omezeny délkou 140 znaků). V Česku má zatím jen něco málo přes 10 tisíc uživatelů, nicméně pokud se vaše práce točí kolem médií, internetu a počítačů, budete překvapeni, na kolik známých jmen zde narazíte. Nevýhodou je uživatelské rozhraní v angličtině a špatná pochopitelnost pro začátečníky (hodí se návod). Ve světě je Twitter fenoménem, ale i u nás může ještě překvapit. (Zajímavé je, že efekt sociální sítě nebyl zřejmě původním záměrem tvůrců, ale vyplynul postupně z popularity a jednoduchosti této služby.)
LinkedIn – Sociální síť pro 50 milionů profesionálů. Bohužel, ovládání je v angličtině a kompletní vyplnění profilu představuje pro méně zkušené uživatele téměř nesplnitelný úkol. Některé funkce jako písemná doporučení jsou vyloženě povedené, ale trochu zde postrádám prvky, které by uživatele více vtahovaly do dění. LinkedIn lze nicméně doporučit pro posilování přeshraničních kontaktů a udržování aktuálního přehledu o profesní historii a pozadí všech členů. Pokud se v budoucnu podaří rozhraní přeložit a zjednodušit, mohla by být tato služba zajímavá také pro běžné uživatele v Česku.
Google+ – vznikla v roce 2011 jako obdoba sítě Facebook, kde hlavní rozdíl spočívá v nastavení sdílení přes tzv. kruhy, do kterých si lze rozdělit jednotlivé osoby a sdílet dané věci jen s těmi, pro které to má přínos, nebo se jich to týká.
Myspace – je jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí na světě, skvěle se hodí ke sdílení hudby a videa. Tuto síť využívají k šíření svého díla i profesionální umělci. Před nástupem Facebooku šlo o absolutní jedničku, ve sdílení multimediálního obsahu stále podle mnohých nemá konkurenci. Sloganem je „A place for friends“ (Místo pro přátele), kvůli ochraně dětí je síť přístupná pouze uživatelům starším 14 let.
MySpace patří pod křídla News Corporation a i když tato společnost vlastní i prestižní televizní kanály a filmová studia, patří MySpace mezi klenoty mediálního domu Ruperta Murdocha. Na MySpace nechybí ani desítky tisíc umělecky založených Čechů.
Вконтакте – je sociální síť ruského původu, která se rozšiřuje do celého světa a v současnosti má již přes 100 milionů uživatelů. Populární je i v České republice a to mezi lidmi, kteří pocházejí z Ruska a chtějí být v kontaktu (odtud název sítě) se svými přáteli.
Pinterest – je jednou z nejrychleji rostoucích stránek ve webové historii. Její počátky sahají do prosince 2009, kdy Ben Silbermann a Paul Sciarra vymysleli koncept fungování. První prototyp pak spustili v březnu 2010. Pinterest je doslova sociální nástěnka, na kterou můžete přišpendlit zajímavé obrázky. Ano, hlavní roli zde hrají obrázky a fotografie, ale nejedná se o online album, důraz je zde kladen na sdílení.
Několik rad do začátku:
1. Vyplňte svůj osobní profil. Nezapomeňte také přidat fotku, na které vás přátelé a zákazníci poznají.
2. Zkontrolujte nastavení. Projděte přinejmenším všechny volby, které se týkají soukromí a zasílání upozornění na email.
3. Zezačátku pište méně. Pochopte nejdřív, jak síť funguje a najděte své přátele. Uvažujte, jak na vás různí uživatelé z toho, co píšou, působí.
4. Pište stručně a s nadhledem. Je dobré mít trochu koncepci a představu, o čem chcete psát a kam. Kvalitní obsah s trvalou platností je lepší umístit na vlastní web.
5. Zkuste více dávat než brát. Pasivních uživatelů má síť dost, zajímavých osobností podstatně méně. Jako ve skutečnosti.
6. Nezahlcujte síť odpadem. Vaši přátelé na síti vám za to budou vděční. Buďte ekologičtí a ohleduplní online.
7. Nepřehánějte to. Nekontrolujte neustále svůj stav a cvrkot na síti. I když je to občas zábava, práce stojí.
Rady pro bezpečné používání sociálních sítí
Pokud se vám stane na internetu nějaké příkoří nebo se stanete svědky nějaké nestandardní situace, nenechte si ji pro sebe. Vždy můžete kontaktovat technickou podporu, policii nebo Linku bezpečí.
– Neuvádějte na veřejném profilu telefonní číslo nebo adresu.
– Neposílejte nikomu svoji intimní fotografii, nikdy nevíte, kde se může objevit.
– Udržujte hesla (k e-mailu i jiná) v tajnosti, nesdělujte je ani osobě blízké či kolegovi v práci.
– Nikdy neodpovídejte na neslušné, hrubé nebo vulgární maily a vzkazy.
– Nedomlouvejte si schůzku přes internet, aniž byste o tom neřekli někomu jinému.
– Nevěřte každé informaci, kterou na internetu získáte.
– Když s někým nechcete komunikovat, nekomunikujte.
– Nesdělujte informace typu, kdy jedete na dovolenou, po návratu by vás mohlo čekat překvapení.
– Při používání webové kamery buďte obezřetní, kdokoli může na druhé straně hovor nahrávat.
– Než cokoli potvrdíte, přečtěte si podmínky užívání.
Nejčastější příběhy podle Seznam.cz
„Na internetu kolují moje intimní fotky. Zastavte to, smažte je.“
Obrátil se na nás Lukáš, že po internetu kolují jeho intimní fotografie. Požádal nás, abychom je smazali. Nic takového není bohužel možné. Pokud na internetu něco zveřejníte, jedná se většinou o nevratnou akci. Lukáš posílal své fotografie dívkám v seznamce. Chtěl tedy po nás, abychom zablokovali dívkám jejich e-maily. Osobní spory, tedy ani soukromou komunikaci, nemůžeme řešit, ani kvůli tomu uživatele blokovat. Dovedete si představit, že by Seznam.cz řešil osobní spory všech svých šesti milionů uživatelů?
Fotografie se mohou se rychle rozšířit, třeba do zaměstnání, školy nebo po celém internetu. Poradili jsme Lukášovi, ať se obrátí na policii. Šíření fotek sice už asi nezabrání, ale s přihlédnutím k závažnosti té či oné situace to může řešit dál.
Pokud vás někdo fotkami vydírá, nebojte se a vše oznamte. Jestliže někdo tvrdí, že je na internetu anonymní, není to pravda. Rozmyslete si tedy, co komu posíláte.
Falešný profil
„Našel jsem svoje fotky v cizím profilu.“
Často se na nás uživatelé obracejí s tím, že na internetu našli svoje fotografie v cizím profilu. Stačí, když si někdo stáhne vaše veřejné fotky a doplní k nim odlišné informace. V takovém případě doporučujeme si svůj originální profil ověřit a nechat ten falešný smazat. A jak postupovat? Pokud provozovatel sociální sítě neodstraní falešné informace z internetu, kontaktujte policii. Zde se již jedná o trestný čin.
Někdo mi nadává
„Vadí mi, že mě tahle holka uráží, píše mi, jak jsem ošklivá, a nadává mi. Zablokujte ji.“
Zablokovat uživatele na základě soukromé komunikace nelze. Pokud to služba umožňuje, doporučujeme ignoraci. Rozhodně na podobné zprávy nereagujte.
Podvedli mě
„Přišla mi zpráva, že mi bude zrušen účet, pokud nepošlu SMS na uvedené číslo. Mělo to být zdarma, ale tato SMS stála 99 korun. Chci peníze zpět.“
Většina služeb je zdarma a administrátoři podobné zprávy neposílají. Jedná se o podvod. Pokud se vám něco takového stane, kontaktujte technickou podporu služby. Provozovatel služby navíc po nikom nechce jeho heslo.